PrizeKing SMS beställning – Varning för spam 72144

Uppdatering: Har du fått ett SMS som detta eller liknande så bör du kolla din mobilräkning direkt och dessutom be din mobilleverantör att blockera betaltjänster. (För de som du använder finns oftast bättre lösningar i alla fall.)

Idag fick jag flera bluff SMS som ser ut som nedanför:

Du har beställt en prenumeration på PrizeKing. Pris 50 kr/vecka. För att bekräfta beställningen ange PIN-kod 056553

Du har startat en prenumeration pa PrizeKing. Pris 50 kr/vecka. Skicka STOPP till 72144 for att avsluta Kundtjanst: 0200 753 411 (Industrial Electronics PTE LTD)

Googlade runt lite både på PrizeKing och 72144 och hittade direkt en hel del som visar att det är en bluff. I fallet med PrizeKing så verkar de varit aktiva med liknande spam i andra länder sen flera år tillbaka. I Sverige verkar det dock vara ganska nytt.

För numret 72144 hittade jag liknande bluffar där de som skickat STOP istället blivit fakturerade 100kr i veckan! Fult! Dessutom verkar det vara väldigt jobbigt att få bort från sin mobilräkning.

Så det du bör göra om du får ett eller flera liknande SMS är att helt enkelt radera dom!

Inte sett någon som ringt numret till ”kundtjänst” men misstänker att det är ett dyrt betalnummer som gör att du får betala en hel del och sedan inte blir borttagen.

Andra versioner av liknande bluffar har varit:

Du har en pågående prenumeration på Espabit Abo. Den kostar 100 kr per vecka. Skicka STOPP till 72144 för att avsluta. Kundtjänst: 0770 930 031

Har du fått ett liknande SMS eller flera? Lämna gärna en kommentar. Speciellt om det är en annan version än de vi nämnt här! Då hjälper du andra hitta detta inlägget precis som du och förhindrar att de blir lurade.

51 reaktioner till “PrizeKing SMS beställning – Varning för spam 72144”

  1. Fick precis första SMSet du skriver om. Syns minsta debitering blir det polisanmälan direkt. I bedrägerifall som detta kan man anmäla på polisen.se och behöver inte gå in till station.

  2. Bra sida!
    Fick precis sms från Prize King. Undrade vad det var och började googla. Finns ju inte så mycket info dessvärre.

    Jag svarade såklart inte på ngt sms men kan tänka mig att många gör det 🙁
    Vet du ifall de kommer börja dra pengar oavsett? Om ja, hur blir man av med det?

    Tackar!

  3. Tack för att du skriver om detta. Har fått precis samma och misstänkte just att det är när man skickar STOPP som det kostar.

  4. Hej,
    Fick precis likadana sms som du nämner här först.
    Låter bli att göra något med dem efter vad du berättar. Hoppas inte det fortsätter komma sånt här.
    Tack för bra info!

  5. Hej!

    Fick precis två SMS liknande det du skriver i början av din text. Enda skillnaden är att det här står PrizeChief istället för PrizeKing.

    Jag tolkar det du har skrivit som att man inte ska svara med en stopp SMS då det är det som faktiskt triggar igång en betalning trots att det står att jag har startat en prenumeration.

  6. Jag använder Tres nät och fick följande:
    Du har beställt en prenumeration på PrizeKing. Pris 50 kr/vecka. För att bekräfta beställningen ange PIN-kod xxxxxx
    Du har startat en prenumeration pa PrizeKing. Pris 50 kr/vecka. Skicka STOPP till 72144 for att avsluta Kundtjanst: 0200 753 411 (Industrial Electronics PTE LTD)

    Har kontaktat Tres kundtjänst men de kan inte hjälpa, jag tycker det är ett säkerhetshål nånstans i betaltjänsten eller Tres nät och Tre borde vara intresserad av att utreda och säkerställa att inte flera kunder blir drabbade av detta.

  7. Har fått flertalet prizeking bluff sms också Uber meddelanden som:
    Din Uber-kod: 4614. Svara STOP till +1 415-237-0403 för att avbryta prenumerationen.
    Ingen aning hur jag gör för att få de att sluta

  8. Jag har fått dessasms i över en månad nu. Min första instinkt var att smsa STOPP. Men tyckte det lät konstigt så avvaktade och höll istället koll på mina konton. Inga 50kr drogs per vecka så uppenbart bluff. Dags att blocka det där numret nu.

  9. Har också fått dessa SMS, inklusive ett som säger att jag har betalat 50 kr till dem, vilket jag inte har. Allt för att försöka få dig att SMS:a eller ringa dem tillbaka.
    Håller helt med, bara att helt bortse från dessa dessa SMS och radera dem.

  10. fick från samma nummer prizechief hette det nu.inte svarat på nått sms men plötsligt drogs 50kr från mobil räkningen.

  11. Har fått precis samma ifrån “Muscle Heroes”, vilket skrevs som “Muscle Heroes”, “Musclesheroes” samt “muscleheroes”. Dock var det: “Kundtjänst: 0200 753 411 (778mobile GmbH)”. Jag fick idag 50kr draget på min faktura från min operatör till dessa och har gjort en polisanmälan på detta.

  12. Hej. Fick samma SMS som ovan PrizeKing och raderat det. Man undrar hur många som svarar på SMSet. Bra att du skriver några goda råd ovan.
    Mvh Jan

  13. Jag har fått ett liknande SMS men tjänsten kallas för PrizeChief och är annars identisk med det du beskriver. Jag engagerade mig aldrig med svar men fick 2 SMS samtidigt. Det första där jag skulle bekräfta med en kod och det andra där jag tydligen (!) bekräftar tjänsten. Därefter SMS med information om att jag nu beställt tjänsten och att jag debiteras.

    Min operatör är Telenor, och de kan inte ge mig information om vilket företag som genomför debiteringarna mot mitt konto, vilket hittills uppgår till 100 KR. Jag har spärrat mitt konto för SMS-köp för att förhindra vidare debiteringar. Det verkar dock som att jag oavsett kommer att få betala för den tid prenumerationen varit igång. I samband med min faktura från Telenor kommer jag att få information om vilket företag det rör sig om och sedermera bestrida och begära kreditering. Sista steget är att anmäla till http://www.etiskaradet.se/ .

    1. Jag polisanmälde efter kontakt med Telia. Polisen i sin tur uppmanade att bestrida fakturan gentemot Telia eftersom det är dom som är mellanhanden. Min faktura är nu pausade i 3 månader tills polisutredning är avslutad. Tips är ju att göra detsamma så att polisen får in många liknande ärenden och att du troligen inte behöver betala något som du inte beställt.

  14. Jag ringde nr som var på fakturan 08-505 222 25 och hamnade i någon kundstjänst. Är det någon mer som ringt detta nr och fått något svar?

  15. Jag fick också Prize King-sms:en för ett par veckor sedan och raderade dem. Men nu ser jag att jag blivit debiterad 50 kr på den senaste mobilräkningen. Numret jag hänvisas till för frågor om tjänsten (Dimoco Services 0770-930031) finns inte, såklart.

    1. Nej de finns inte och kan inte härledas någonstans blockera betalningarna så att du får en spärr… har också från Dimico och de fortsätter dra pengar annars….

  16. har fått dessa sms ett par gånger men har aldrig svarat på dom. Fick min faktura från Tele2 idag och där finns en kostnad för ”PrizeChief” på 40kr. Har kontaktat Tele2… får se om det går att bli av med kostnaden

    1. Blockera alla betalningar så att de inte drar mer. Du behöver inte ha svarat på sms:et för att bli debiterad telecom operatörerna vet inte hur de ska göra med detta för det är så nytt ajg har suttit i 2 dagar med saken och skickat till konsumentverket.

  17. Har blivit fakturerad 3 ggr från prizeking har inte svarat på några sms. Så egentligen behövs inte det för att en prenumeration ska gå igång.
    Jag har kontaktat Telenor 5 ggr om detta de tar inte på sig något ansvar och jag kan enbart blockera alla betalningar.

    Jag vet inte vad som kommer att hända men jag vill inte ha en fet faktura för att jag inte valt att prenumerera överhuvudtaget
    Ring polisen men de vet inte vad de ska göra för det är så nytt,

  18. Ser att det är många som råkat ut för detta och ursäkta att jag säger det men det är skönt att se att jag inte är ensam. har stridit i 2 dagar nu med Telenor och jag har ringt så många gånger att nu vet de vem jag är.
    Skriv till konsumentverket och anmäl ange företag Dimico, Prizeking eller vad ni har fått ifrån. Skriv till kundtjänst till respektive operatör och jag skrev även till högsta ledningen.
    Du behöver inte ha svarat på ett sms för att det ska börja dras pengar. Så var det för mig.- Så spärra för betalningar via sms hos operatören direkt….

    Detta är Spam och helt nytt har kontaktat polisen men de behöver mer anmälningar.

  19. !!! Jag gick precis…

    Du har betalat 60 kr pa GameLords prenumeration. Pris 60 kr/vecka.Skicka STOPP till 72144 för att avsluta.Kundtjanst: 0200 753 411 (Mobimilia BV)

    Antar att det är samma bluff… Förhoppningsvis hinner de inte dra ngt

    1. Tack för att du delar! Skapat ett inlägg om detta nu. Säg gärna till om du får något mer eller om de drar något.

  20. PrizeKing började dra pengar utan att jag svarade på några av deras SMS. Jag spärrade för framtida betalsamtal och skickade precis ett stopp SMS till dom, vilket jag nu har lite ångest över eftersom det finns en risk att dom drar ytterligare pengar utöver 50 kr i veckan som dom drar nu. Jag kan just nu bara vänta och se om dom drar något på nästa faktura.

    Jag har kontaktat min operatör (Halebop) som säger att dom absolut inte kan stoppa en pågående prenumerationer utan att det måste jag ordna själv och att jag får anmäla till Etiska rådet.

    Någon som har råd på hur jag kan få stopp på framtida betalningar. Vill ju inte att dom bara fortsätter dra pengar.

    1. Fick sms från prizeking 2 veckor sedan. Ignorerade det helt. Nu på räkningen har jag debiterats 100kr för skiten. Kontaktade kundtjänst tele2 vilket slutade med att de spärrade framtida sms-betalningar. Hoppas det fungerar. Ska nog bestrida fakturan då det verkar som vilket fejkföretag som helst kan debitera en bara man har numret… löjligt.

  21. Har också fått detta sms. Räcker tydligen med att läsa sms:et, behöver inte trycka på någon länk eller dyligt för att aktivera prenumarationen. Efter två samtal med Telenor och en polisanmälan så beslutade jag mig för att helt byta mobilnummer. Det visar sig ifall det funkar eller inte.

  22. Jag har också råkat ut för detta – PrizeChief. 2 sms med en minuts mellanrum den 25 juli och sedan ett den 31 juli där det står att jag har en pågående prenumeration. Jag har naturligtvis inte klickat på några länkar och spärrade mitt abonnemang hos Fello mot betaltjänster. Trots det såg jag igår att fakturan för juli tog upp 40 kronor. Jag polisanmälde bedrägeriet igår och skrev till Fello. Hoppas att de kan åtgärda det hela. Jag uppmanar alla att polisanmäla!

  23. Rapportera in detta till Etiska rådet på deras hemsida.

    Om de startar en prenumeration och drar pengar UTAN att ni har svarat på SMS:et så kommer de förmodligen att kreditera detta en månad senare. Förmodar att de gör så för att man skall tro att man har startat prenumerationen och skall svara dem med STOP vilket då startar prenumerationen.

  24. Good news!

    Det synes som om den som nyttjat aktuell mobiltelefon har aktíverat någon form av prenumerationstjänst genom tjänsteleverantören Dimoco. Dimoco förmedlar tjänster för ett antal olika innehållsleverantörer via kortnumret 72144, och Prizeking är en av dessa. Det företag som driver den tjänsten heter Industrial Electronics.

    ERB har den senaste veckan fått in ett stort antal anmälningar angående den aktuella tjänsten och vi kontaktade därför Dimoco och begärde en rad uppgifter rörande tjänsten. Som en följd av de kontakterna stängde Dimoco i måndags ned den aktuella tjänsten och har sagt upp avtalet med företaget. I alla ärenden som ERB fört vidare till Dimoco har de krediterat/återbetalat allt till konsumenten.

    ERB ska försöka hjälpa dig med problemet och vi har kontaktat det ansvariga företaget Dimoco och begärt en redogörelse för vad som förevarit i ärendet. Ärendet har fått diarienummer 339b-19

  25. HELVETE!! Åkte på samma skit som er övriga. Det har lagts 200 kr på mitt nuvarande abonnemang!! Det blir att ringa comviq och polisanmäla dessa råttor som sitter bakom skiten Prizeking!!

  26. Hej,
    Har också åkt på detta från game lords, har anmält till etiska rådet och mailat kundtjänst på hallon. Jag hoppas verkligen man kan få stopp på det. Sonen hade visst öppnat sms men inte svarat på det!

    Hur gjorde ni andra för att få stopp på det?

    Hälsningar Elionor

  27. Fick tre SMS från Prizeking i juli/augusti om att de har tagit 50 kr/gång och jag ignorerade dessa totalt.
    I fakturan som just dök upp från Telia så visades dessa 150 kr men de var direkt krediterade av Telia och jag behöver varken betala något eller vidta någon åtgärd. Skönt att vissa saker fungerar som det.

  28. Prizeking begår bedrägeribrott.

    Jag fick nyligen två debiteringar på min telefonräkning á 48 kr. Till saken hör att jag varken använder det numret och att den mobil-telefonen har varit avstängt i ett par månader. Det är därför helt omöjligt att jag ringt 0850522225 två gånger. Därmed förfalskar de debiteringen. Telefonbolaget skall försöka plocka ut lite underlag som jag kan använda för att visa på att mobilen har varit avslagen vid tidpunkterna som Prizeking uppgett.

  29. Just blivit debiterad 50:- x 4 från Prize King (inget jag beställt såklart) och nu när jag talade med Tele2 så visar det sig att telefonbolagen har avtal med dessa olika skojare…. När jag frågar om varför de inte kickar ut dom och river avtalen så får jag till svar att ”men vi har ju Barncancerfonden också och det är ju bra”???? Det blir polisanmälan på PrizeKing (eller silverlines?) men även på Tele2 eftersom det är dom som utgör underlaget för bedrägeriet!! Hade dom rivit avtalet med oseriösa aktörer så hade jag aldrig blivit utsatt för bedrägeri… Uppmanar er alla att göra detsamma!

  30. Jag fick bara för nån minut sen ett tredje sms från 72144 men då kallar de sig PrizeChief. Första sms:et skrev att jag beställt tjänsten, det andra hävdade att jag startat prenumerationen och nu påminner de om att jag har en pågående prenumeration.

  31. Hej!

    Tack för bra inlägg. Jag har också blivit scamad av PrizeKing med meddelande som ovan. Som tur var hade Tele2 redan justerat detta när jag såg det hela. Hade fått ett gäng sms med start i juli. Då dessa hamnade i spam-mappen tack vara true-caller upptäckte jag detta först när jag granskade min faktura.

  32. Min dotter fick samma sms fast nu gällde prenumerationen ”Fitness For You”. Fortfarande samma sms- och telefonnummer.

  33. Precis fått från 2 olika nummer, ett som är
    72221 och även 72144,
    Båda där jag tydligen beställt en tjänst jag inte har en aning om, Båda kom så fort jag tillät en app att använda ”telefonen” / ringa så det är en sak o kolla på oxå, för många går den vägen för lurendrejeri

  34. Fick precis det här från 72144..

    Du har beställt en prenumeration på Instarena. Pris 200,00 kr/månad. För att bekräfta beställningen ange PIN-kod xxxx

    Tack för infon. Har raderat skiften. 👍

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.