PrizeChief och MuscleHeroes – Varning för SMS-spam

För cirka en månad sen skrev jag ett varnande inlägg om SMS-spam från PrizeKing. Nu när jag kollade kommentarerna efter semestern så har jag fått en hel del kommentarer från folk som har fått likadana SMS. Det enda positiva med det är att ett par också nämnde liknande SMS-bluffar med andra namn.

Så för att hjälpa fler att undvika bli lurade så varnar jag nu för både PriceChief och MuscleHeroes som är liknande SMS-spam som PriceKing. 🙁

Svara inte på SMS:en eller gör något. Radera bara och skulle du av misstag redan skicka ”STOPP” eller fått en dragning på din mobilrälning som är kopplat till detta så bör du kontakta företaget där du har ditt mobilabonnemang så de kan ta bort kostnaden och förhindra att fler kostnader uppkommer.

Tipsa oss om SMS-spam

Har du fått liknande SMS-spam från andra ”tjänster”, spel eller sajter så skriv gärna en kommentar med så mycket info som möjligt så kan vi varna alla andra. Det viktigaste är: Namn på spelet/tjänsten och nummer som de vill att man ska svara/bekräfta till. Vill du dela med dig av skärmdumpar så får du gärna maila dem till david(at)david.nu

5 reaktioner till “PrizeChief och MuscleHeroes – Varning för SMS-spam”

  1. Var i kontakt med Tele2s kundtjänst nyss ( 7e Augusti 11:20). De hade fått sina första samtal om detta först idag, och inga andra hade svarat på smsen heller.

    Tele2 var lika förbluffade som jag, men kunde skina mer ljus på ärendet för oss i nuläget. De sa att Prizeking är en innehållstjänst, och även fast det dyker upp på fakturan så kan de inte göra något åt det på deras sida för att det är något ”vi har köpt” från leverantören på något vänster (dvs vi måste fortfarande betala fakturan). För att kunna säga upp det måste vi kontakta leverantören till innehållstjänsten och säga upp det själva, vilket innebär att vi måste ringa till ett nummer i USA. Samtidigt så avrådde de att vi faktiskt gör det i nuläget, då det kan vara hela poängen från Prize King att vi ska ringa dit så det kan ta ännu mer pengar från oss. PrizeKing har hittat något slags kryphål att för att göra detta och Tele2 tycker att det inte är okej någonstans och håller på att utreda det. Så vi får se hur situationen utvecklas härifrån.

    Det som de kunde göra i nuläget är att lägga in en spärr så jag inte kunde köpa någonting mer med mobilen. Plus att dom la in en bevakning på mig så de kan se om de drar pengar igen trots spärren. Mitt råd till er är att kontakta dom, berätta om den här scammen och be dom lägga in en liknande spärr och hoppas att det funkar och se hur allt utvecklas.

    1. Tack för bra info! Efter din kommentar kollade jag mina egna räkningar (Tele2) och också fått en kostnad tre gånger a 50kr på PrizeKing. Sitter och chattar med dom nu…

    2. Fick ett liknande svar från Comviq efter att ha pratat med deras support. Blev hänvisad till telefonnumret 0200 753 411. Jag ringde numret (blev lovad kompensation från Comviq ifall det skulle visa sig vara ett betalnummer), och en norsktalande kvinna förklarade för mig att det var Industrial Electronics som hade debiterat mig, och att hon jobbade för Dimoco som endast var en betaltjänst. Jag frågade om numret till leverantören som faktiskt hade debiterat mig, hon lovade att återkomma. Ett par timmar senare ringer ”Juan” från Dimoco (från tel. 0077 09 300 31) upp mig och förklarar att han ”avbeställt” prenumerationen och att jag fortsättningsvis inte kommer bli debiterad. ”Juan” var för övrigt en mycket lustig figur, han visste nämligen inte vad deras huvudverksamhet var. Han jobbade enbart med frågor som rör avbeställning, och kunde inte svara på några andra frågor rörande deras verksamhet. Det är hur uppenbart som helst efter att ha pratat med dom (har spelat in samtalen) att detta inte är några seriösa personer: brusande ljud, barn som gråter i bakgrunden, ovilja att svara på väldigt enkla frågor, o.s.v.

      Polisanmäl och bestrid fakturan är mitt tips till er. Skulle ni mot förmodan ringa eller bli uppringda av Dimoco är det viktigt att påpeka att ni inte beställt någon tjänst från dom. Samtalen spelas säkerligen in och om man inte framhäver att man inte aktiverat tjänsten som svar på ”Ni beställde tjänsten den x/y, men jag avbryter prenumerationen åt er nu”, kan det möjligtvis ses om ”implicit godkännande”. Bättre att vara på den säkra sidan och inte ge dom något juridiskt utrymme.

  2. Jag skrev just ett inlägg i den andra tråden om PrizeChief. Polisanmäl! Och anmäl till Etiska rådet! Och Konsumentverket! och till alla ställen man kan anmäla!

  3. Jag råkade tyvärr också ut för det här med Muscle Heros och att de började debitera mig utan att jag godkänt något.

    Kontaktade Comviq och de sa att jag skulle höra av mig till Dimco och aktivera maxtak på mitt abonnemang. Jag aktiverade maxtak och sedan försökte jag hitta något sätt att kontakta Dimco på. På deras sajt hittade jag en inloggning för slutanvändare: https://mobile-info.cc/customercare/home.html och där kunde man logga in med sitt mobil nummer.

    Jag provade logga in på portalen och där låg en prenumeration på ”MuscleHeroes” och där kunde man även avprenumerera på den vilket jag gjorde.

    Nu håller Comviq på att se ifall de kan stryka avgifterna ifrån fakturan. Sjukt skumt läge att befinna sig – påminner om bluff fakturor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.